הדפסה

דר. נעמי מן

*      פונמות וצירופי פונמות: תינוקות באים לעולם ערוכים מראש ללמוד פונמות (צלילי- דיבור), במהלך שנת חייהם הראשונה הם כבר לומדים את הפונמות הרלוונטיות לשפתם ומאבדים את היכולת להבחין בצלילים המקבילים לאותה פונמה בשפתו. את היכולת לצרף את הפונמות למילים בצורה נכונה ירכשו עד לשנה הרביעית לחייהם. עומר יודע להגות את כל ההגאים בעברית, אך כאשר ניסה לחקות בהנחייתנו את האות "R" באנגלית או רוסית, התקשה לבצע זאת, ככל הנראה מעולם לא שמע פונמות אלו ולכן לא למד אותן.

*      מילים ומושגים: כאשר ילדים מתחילים לדבר הם לומדים מילים שמצמידות שמות למושגים מוכרים, אוצר מילים זה הולך וגדל בשנים הבאות בקצב מסחרר. ע"פ דווחה של האם אוצר המילים של עומר גודל מהר וכעת הוא יחסית עשיר. הוא יודע את רוב המושגים מסביבת המחייה שלו וכשנתקל במושג שאינו יודע את שמו- שואל או מכנה אותו "זה". כדי שילמד מילים חדשות משפחתו חושפת אותו לספרים, קלטות ווידאו וטלויזיה.

*      ממשפטים פשוטים למורכבים: בין גיל שנה וחצי לשנתיים וחצי מתחילה רכשת התחביר, הילדים מתחילים לצרף מילים בודדות למשפטים, תוך שימוש בהטיות ומילות קישור. המעבר ממשפט פשוט  למורכב הוא  הדרגתי המלווה בניסיון השמת כללים שנלמדו. האם נתנה דוגמאות בה עומר אמר "מחר הייתי בגן" או "זה מתאים עלייך" בעוד בעבר השתמש בצרוף מילים פשוט יותר כמו "זה יפה" . לעומר גם בעיה בהטייה לרבים הוא מטה לנקבה:

"סוס"-"סוסות", "כפתור"- "כפתורות".

*       טעויות דיבור: במהלך למידת השפה הילד שלא בקיא עדיין בכל כלליה ומאפיינה מפגין טעויות דיבור שונות- עומר למד את הפונמות הרלוונטיות לשפתו, אך עדיין מתקשה בצירוף הנכון שלהן ליצירת מילים, הוא אומר "שופר" (סופר), "שנף" (שפן), "שיום" (שלום), "שבתא" (סבתא), "}מיס" (מיץ), כמו כן קיימת אצלו הרחבת –יתר , פעולה בה ילד מכיל מילים על מושגים שכנים כאשר יש פער בין המושגים העומדים לרשותו לבין אלה שהוא רוצה למסור. עומר מכנה את כל הצמחים, חוץ מעצים,  "פרחים" (כולל קוץ או עשב) וכן לא מבחין בין סוגי הפרחים. בנוסף לטעויות במעבר מיחיד לרבים שהוזכרו מעלה הוא מתקשה גם במעבר מזכר לנקבה: "כלב" – "כלבה".


2. העמדות השונות הקיימות בסוגיית התפתחות השפה:

ילדים רוכשים את שפתם על ידי תהליכי  למידה וכן בזכות גורמים מולדים , יש המכנים את השפה- "למידה מולדת" כאשר המולד הוא היכולת ללמוד שפה והלמידה היא דרך התנסות.

תהליכי למידה מתרחשים תוך כדי התנסות בעולם. הלמידה מהסביבה יכולה להיות דרך חיקוי- הילד מחקה את המילים בהן משתמשים המבוגרים, או בצורת התנייה- הילד יקבל חיזוק להתנהגות רצויה שהיא שימוש נכון בשפה. ישנם חוקרים הסבורים כי בעת הלמידה הילדים מסגלים לעצמם היפוטזות

תשלום עבור פניה לטיפול

Nefeshnet Payment
Name:
Email:
alt
| + - | RTL - LTR

All photos credit to ImageBase

Contact Nefeshnet: (972) 050-5629799

Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.